Wat is de kopklas?

De kopklas is voor leerlingen die baat hebben bij een extra jaar, met de focus op taal, voordat ze naar het voortgezet onderwijs toe gaan. Een leerling moet 11,12 of 13 jaar oud zijn.
Iedere leerling maakt bij de start in de kopklas begin toetsen. Aan de hand van deze begintoetsen zien we wat de leerling wel/niet kan. Vervolgens stellen we einddoelen op en een programma. Elke 10 weken maakt een leerling toetsen om te zien of de sprongen worden gehaald.

Voorbeeld:
Marcus, 12 jaar, woont nu 3 jaar in Nederland. Marcus zit nu in groep 8. Marcus werkt hard en spreekt nu al vrij goed Nederlands, toch kent hij nog niet alle woorden. Marcus haalt op voor zijn rekenen een hoge score, de school denkt dat hij wel naar de HAVO zou kunnen. Marcus heeft wel moeite met begrijpend lezen en spelling. Met de scores die hij nu haalt kan hij niet naar de HAVO. Marcus zou een jaar naar de 8+ kunnen. Hier kan hij werken aan zijn mondelinge woordenschat en aan begrijpend lezen en spelling.

Voorbeeld:
Eline is nu 12 jaar. Eline zit in groep 8 en haar advies is VMBO-T. Het is nu november. De school denkt wel dat ze naar het VMBO-T kan maar ze op dit moment zijn haar scores nog te zwak voor spelling en begrijpend lezen. Eline start in januari in de 8+ klas met een heel intensief traject voor begrijpend lezen en spelling.

De schooltijden en jaarkalender is hetzelfde voor de leerlingen in de kopklas als de nieuwkomers.